Tuesday, July 21, 2009

ayam kampung kacukan...ceta 1




Penternakan ayam kampong telah wujud zaman berzaman sejak datuk nenek kita dahulu. Generasi pertama ayam atau nama saintifiknya Gallus domesticus adalah dari keturunan ayam hutan merah (Gallus gallus) . Dengan kemasukan pedagang-pedagang dari Negeri China lahirlah generasi kedua ayam kampong iaitu kacukan diantara ayam kampong generasi pertama dengan ayam kampong Canton dari Negeri China. Generasi ketiga ayam kampong(cam ank felda lak ade generasi..hehe) adalah terhasil dari kacukan beberapa baka asli dari luar negeri yang dibawa oleh penjajah Eropah dengan generasi kedua ayam kampong.
Dengan ketiadaan sistem kacukan yang dirancang dan terkawal maka terhasillah berbagai-bagai ayam kampong yang dapat kita lihat hari ini . Adalah sukar untuk menghuraikan jenis-jenis ayam kampong dari sifat-sifat fizikalnya. Perbezaan ketara adalah dari saiz badan juga menjadikan ayam kampong mempunyai ciri-ciri keunikannya tersendiri. Maka lahirlah berbagai gelaran ayam kampong seperti Ayam Botak, Ayam Bulu Balik, Ayam Selasih, Ayam Janggut, Ayam Laga atau Sabung, Ayam Togel, ayam Katik atau Ayam Jepun dan bermacam-macam lagi gelaran mengikut tempat dan loghat.(sedikit petikan dari satu web).........
haha...klu kat felda camne pulok....ayam felda ke...huhu...dari gambo di atas itulah sedikit usaha
en.ahmad peneroka felda lepar hilir 1 dengan dibantu oleh anaknye elias(saye la tu)..dalam percubaan menternak ayam kampong...wah...
nmpak je simple..dlm keluasan tanah di belakang rumah..terdirilah teratak reban ayam2 itu..yang boleh memuatkan 1000ekor aym dlm satu2 mase...boleh dikire usahawan gak nie..tapi baru merangkak lah...anywhere selamat berjaya bapak aku..hehehe..
-untuk pengetahuan pembace..pendapatan ayam kampong nie agak lumayan...kos sekor dlm rm10(90hari) dijual dlm rm9sekilo..berat ayam dalam 2-3 kilo...leh g berat lagi..so korang pikir lah bpe untung dia..huhu..selamat mencuba..
-berminat nk beli leh contact saye teros-019-9884493-apek(elias)




1 comment:

  1. Telur ayam kampung ade jual dak, klu dtg Kl jangan lupa bawa telur ayam kampung..

    ReplyDelete